Šīs nedēļas populārākais

Piedāvājumi

Filmas, kas mani mainīja. Retrīts iesaka

Spēja novērot, pamanīt, empātija, līdzjūtība – tās visas ir tik cilvēciskas vērtības, caur kurām augam plašumā, apziņā, kļūstam vēl dziļāki. Viena no skaistākajām lietām, ko cilvēks rada, ir māksla. Un vai nav brīnums, ka māksla ir gan skaista, gan baudāma, kad mūs bagātinoša? Caur mākslu pie cilvēka nāk cilvēcība.

RETRĪTA komanda ir apkopojusi dažādas krasi atšķirīgas filmas, kas paplašina apziņu, aktivizē emocijas, kas mūs ved dziļumā un patiesumā, un veicina pašizaugsmi. Filmas, kas piedāvā jaunu skatpunktu, caur ko paraudzīties uz pasauli, dzīvi un mums tajā visā, vai arī atgādina mūžīgās patiesības.

Saraksts mūs pašus pārsteidza!

BARAKA, dokumentālā filma, 1992, režisors Ron Fricke

Filma 1992. gadā saņēmusi galveno balvu FIPRESCI Prize Monreālas Pasaules filmu festivālā.

Filma, kas sastāv no vairākiem slāņiem, bet lai tos visus patiešām ieraudzītu, vērts noskatīties vairākkārt, katru reizi caur citu slāni – mākslu, dokumentālismu, vērotāju no malas uz cilvēka dabu un cilvēka dabas procesiem, vērotāju no malas uz to, cik aplami dzīvojam…

Estētiski skaista augstas klases filma, mākslas darbs, šedevrs, kas parāda pasaules un šīs planētas skaistumu un potenciālu, kuram pretstatā ir tradīciju un rituālu absurds, reliģiju dīvainības, dzīves izniekošana, planētas piedrazošana un vēl un vēl citu “panākumu”, kurus sasniedzis cilvēks. Skats uz ikdienas paradumu, darba stila un sistēmas nejēdzīgumu, tukšumu, ierobežojošo dabu. Zelta vērts komentārs, ko esmu lasījusi par šo filmu – “Ja uz zemes ierastos citplanētieši un vēlētos uzzināt, kas ir cilvēks, es parādītu viņiem šo filmu.”

Filmas treileris: šeit.



THE GIVER, sci-fi, 2014, režisors Phillip Noyce

Filmā pasaule ir veidota kā “perfekta” kopiena – tajā nav karu, sāpju, ciešanu. Nav arī atšķirību starp cilvēkiem. Bet… tā ir ierobežota telpā, kurā nav arī izvēļu, kurā ir aizliegtas jūtas, prieks un jautrība, un katru dienu jāsaņem obligātā deva ar medikamentiem. Kaut ko sāk atgādināt? Jā. Ir arī noteikta stunda, pēc kuras nedrīkst atrasties uz ielas.

Tomēr klīst nostāsti, ka reiz viss bija citādi. Par laiku, kurā pastāvēja īstas sirdssāpes un bauda.

Filmas treileris:



PAY IT FORWARD, romantiska drāma, 2000, režisors Mimi Leder

Stāsts par puisēnu, kurš izgudro, kā pasauli padarīt labāku. Un viņa ideja ir: ja tev kāds izdara ko labu, tu, pateicībā par to, dari labu vēl trīs cilvēkiem. Tāds kā labais tīkla “mārketings”.

Stāsta Elīza: “ Ir teiciens “Dots devējam atdodas”, un tā arī mūsdienu cilvēki bieži vien skatās uz saviem labajiem darbiem, - ka tas kādā brīdī atnāks atpakaļ. Bet dažkārt aiz it kā labās idejas, darīt otram labu, slēpjas egoistiski mērķi. Filmas puisēna mērķis, palīdzot citiem, tik tiešām ir absolūti tīrs, ar domu par pasaules un līdzcilvēku dzīves uzlabošanu. Tas ir patiesais garīgums. Ļoti bieži aiz garīguma slēpjas daudzas sejas un pirmajā mirklī var būt grūti ieraudzīt patieso motivāciju.”

Filmas treileris: 



HOW TO CHANGE YOUR MIND, dokumentālā filma, 2022, filmas veidotāji Alex Gibney, Michael Pollan

Četras dokumentālās filmas sērijas, kas mainīs tavu priekšstatu par narkotiskajām vielām. Filmu veidojis Kinoakadēmijas balvu ieguvušais kinorežisors Alekss Gibnijs un New York Times bestselleru autors Maikls Pollans.

Stāsta Signe: “Filmā minētās vielas Amerikā un Šveicē tiek izmantotas klīniskajos pētījumos par to, kā paplašinātos apziņas stāvokļos var daudz ātrāk, veiksmīgāk labot traumatiskas pieredzes un strādāt ar smagām diagnozēm. Stāsts par to, kā un kāpēc narkotiskās vielas ir radušās, kā tikušas izmantotas, un kā politisku iemeslu pēc aizliegtas. Piemēram, LSD lietoja hipiju laikā, kā rezultātā cilvēki atteicās doties karot, vairs nebija “paraugpilsoņi”. Un ASV valdība lēma LSD aizliegt, jo saprata, ka nevar šos cilvēkus vairs kontrolēt. Filmā demonstrētais ir zinātniski pamatots, papildināts ar cilvēku pieredzēm.”

Filmas treileris: 



DUNE, sci-fi, 2021, režisors Denis Villeneuve

Stāsts, kas aicina aizdomāties par dažādajām civilizācijām, kas dzīvojušas uz Zemes. Katrai no tām bijis atšķirīgs redzējums un savas intereses. Cīņa starp labo un ļauno, kā arī 3D pasaules merkantilo “vara un nauda” pret augstākām vērtībām.

Filmai ir divas daļas; pirmā ir puse Frenka Herberta 1965. gada izdotās noveles.

Filmas treileris: 



SPIRITED AWAY, animācijas filma, 2001, autors Hayo Miyazaki

Animācijas filma visiem vecumiem – kā bērniem, tā pieaugušajiem, un katrs no tās paņems līdzi savam apziņas un izpratnes līmenim atbilstošo. Stāsts, izcils mākslas darbs, radošais lidojums bez robežām, dziļums un atziņas. Te ir viss.

Stāsta Ksenija: “Spirited Away lika paskatīties uz pasauli citām acīm - labais nekad nav pavisam labs un ļaunais pavisam ļauns. Pasaulē viss nav iekārtots baltā un melnā krāsā, visam ir savas nianses. Arī sliktajam ir labās puses. Eleganti un aizkustinoši veidota filma.”

Filmas treileris:



THE SECRET LIFE OF WALTER MITTY, komēdija, 2013, režisors Ben Stiller

Lieliskā Bena Stillera režisēta komēdija, kurā viņš iejuties arī galvenā varoņa tēlā, ir kas vairāk, kā izskatās reklāmas materiālos. Parokot dziļāk, tas ir varoņa ceļš – no muļķīša līdz bruņiniekam. Stāsts par vīrieša iniciāciju.

Filmas treileris:



Komēdijas ar Džimu Keriju YES MAN, 2008, režisors Peyton Reed un LIAR LIAR, 1997, režisors Tom Shadyac

Aktieris Džims Kerijs ir dziļa personība, un kas interesanti – komēdijas, kurās viņš spoži spēlē savas lomas, ārēji izskatās gaužām muļķīgas, tomēr kodols ir vairāk kā dziļš. Filmas YES MAN stāsts mums atgādina par teikšanu dzīvei jā, aizrautīgu un pilnasinīgu dzīvošanu, uzņemšanos atbildību par savas dzīves kvalitāti, nevis noveļot vainu no savas neizdarības uz ārējiem apstākļiem.

Savukārt filma LIAR LIAR aicina padomāt, kāda būtu pasaule, ja tajā nebūtu melu. Ne baltu, ne melnu, nekādu. Bet kas nepatīkami – tā izaicina piefiksēt, cik daudz melu ir mūsu ikdienā.

Ticu, ka Jaunā pasaule būs tieši tāda - nepatiesības vairs nebūs nedz aktuālas, nedz interesantas.

Filmas YES MAN treileris:



Filmas LIAR LIAR treileris: 



THE PLATFORM, zinātniskā fantastika/šausmu filma, 2019, režisors Galder Gaztelu-Urrutia

Par to, kādā vidē mēs dzīvojam.

Filmas pasaule veidota no torņa – pašapkalpošanās sistēmas, kuras iemītnieki katru mēnesi tiek pārcelti no viena stāva uz citu. Augšējais stāvs ir piepildīts ar pārtiku, bet, kāpjot aizvien zemāk, arī pārtikas pieejamība mazinās, zemākajos stāvos iztiekot ar atliekām vai neko. Sistēma, kas likumsakarīgi noved pie konflikta.



Rakstu sagatavoja: Ieva Simanoviča

Citi Raksti