Šīs nedēļas populārākais

Piedāvājumi

Individuālas dabiskās smaržas

Smaržas nelietoju jau gadiem. Mani mēģinājumi iegādāties kaut ko, no kā ātrāk vai vēlāk nepaliktu slikti, nevainagojās un ieguldītās summas smaržās sāka šķist nelietderīgas. Kā tas mēdz būt, manas attiecības ar smaržām mainīja gaidību laiks un bērnu ienākšana manā dzīvē. Es ieviesu veselīgākus paradumus - sadzīves ķīmija, ķermeņa kosmētika bez ķīmiskām izejvielām, meklējot drošas alternatīvas.

Manu izpētes ceļu es sāku ar aromterapiju un ēterisko eļļu pielietošanu. Un gadu gaitā ēteriskās eļļas kā mazi dārgumi ir atbalstījuši mani ne tikai emocionāli, bet arī fiziski. Par aromterapiju jau runāju iepriekš, bet šoreiz par smaržām. Manā skaistuma sajūtā un meklējumos pienāca mirklis, kad atkal vēlējos iesmaržināties. Ēterisko eļļu rullīši nesniedza smaržu sajūtu un, bez izmaiņām, sintētiskās smaržas un komerciālā, pat nišas parfimērija man īsti nederēja. Iespējams, būtu atradušās vienas no tūkstoš smaržām, kas būtu pietiekami manas, bet nespēju iedomāties sevi, ejot cauri tām 999, lai atklātu savas.

Nespējot iesmaržot komerciālās smaržas pietiekami ilgu laiku, nesekoju tendencēm, bet vienu esmu iemācījusies - smaržas sajūta ir kas īpašs, smaržas atmiņa strādā arī emocionālam atbalstam un smaržu pasaulē trūkst gana plaša piedāvājuma dabiskās parfimērijas.

Maza atkāpe. Smaržas radušās, lai nomaskētu nepatīkamus aromātus, bet smaržu maģija noteikti ir saistīta ar ko vairāk. Ne velti smarža ir izveidojusi tādu ciešu laulību ar modes industriju. Ne velti smaržām ir pat kulta statuss.

“I always write “Magic Potion” on my perfume bottles so when I use them, it feels magical — I make spells in the morning when I put them on.” – Alexa Chung

Līdz pagājušā gadsimta sākumam parfimēra darbs bija mazliet alķīmija - dabisku izejvielu aromātu notveršana savā darbnīcā dažādām metodēm, medijiem. No tā tika radītas ziedu, koksnes, orientālas formulas. Attīstība zinātnē un ēterisko eļļu izpēte radīja iespēju izdalīt ēterisko eļļu komponentes, kas papildināja parfimēra rīku klāstu. Dabiskās molekulas varēja pielietot, lai radītu jaunas idejas - piemēram, ziedu smaržu, kas nesmaržo pēc konkrēta zieda vai garšvielu notis, kas ir smalkākas, tīrākas.

Parfimērija sāka attīstīties par ideju un sajūtu mediju. Modes industrijas ceļš pie savienības ar parfimēriju tikai nostiprināja šo transformāciju. Klāt nāca sintētiskās, laboratorijā radītās molekulas, kas varēja piepildīt parfimēru radošās idejas par ūdens, ozona vai muskusa, augļu smaržām. Slapja asfalta, piesvīdušu zābaku smaržas, tīras, svaigi izkarinātas veļas un citas radošas idejas piepildīja parfimēru prātus.

“Perfume is a story in odor, sometimes poetry in memory.” – Jean-Claude Ellena

Parfimērijas nozare ir milzīga industrija. Sintētiskās izejvielas komerciālā parfimērijā ir aizstājušas dabiskās un parfimēru vēlme pēc radošu ideju izpildes ir prevalējusi pār vēlmi pēc dabiskiem aromātiem. Nišas parfimērijas uzplaukums turpretim ir atjaunojis luksusa statusu parfimērijai.

Sintētiskās molekulas sniedz plašāku aromātu klāstu, ar ko rīkoties, tās ir noturīgākas un visbiežāk arī stipri lētākas. Un smaržu pieejamība rosina tās lietot vēl un vēl vairāk.

Es tevi aicinu - iztēlojies iespēju nesmaržot visu dienu, bet sajust smaržu, kustoties, uzsilstot, pieskaroties, pieglaužoties. Iztēlojies, kā ir dārgas un vērtīgas smaržas uzklāt nelielā daudzumā un pilnībā izbaudīt šo mirkli. Smaržas, kas radītas no vērtīgām, dabiskām izejvielām, kas sniedz iespēju pētīt aromātu dziļi, iepazīt to no dienas uz dienu gandrīz no jauna. Smaržas galu galā ir tik ļoti piesaistītas emocijām.

Dabiskajās izejvielās, piemēram, ēteriskajās eļļās ir no vairākiem desmitiem līdz pat vairākiem simtiem sastāvdaļu - daba jau ir radījusi interesantus un neatkārtojumus aromātus.

Un, izmantojot dabiskas izejvielas parfimērijā, aromāts ir dziļš un interesants, pat nelietojot ļoti daudz dažādu izejvielu.

Kā vēl viens arguments, kāpēc ielūkoties ciešāk savu smaržu sastāvdaļās, ir izejvielu drošība. Iespējams, ir dzirdēts, ka dažādi aromāti var būt sistēmiski toksiski, vienkārši toksiski, endokrīnās sistēmas darbībai traucējoši vai pat kancerogēni. Ja šādas sastāvdaļas, pat nelielās devās, ir smaržās un, diemžēl, bieži tas nav aizliegts, tad tās, ilgtermiņā lietojot, var radīt veselības traucējumus. Protams, ne visiem un ne vienmēr. Tomēr, ja jau saskaramies ar izaicinājumiem veselības jomā, vai būtu prātīgi izmantot šīs zināšanas un izvairīties no kaitnieciskām sastāvdaļām?

Parfimērijas industrija ir noslēgta un parfimēriem nav pienākuma norādīt smaržās iekļautās sastāvdaļas publiski. Turklāt, pat ja uz pudelītes ir rakstīts, ka šajā aromātā ir, piemēram, neroli ziedu aromāts, tad tas nenozīmē, ka ir izmantota neroli ēteriskā eļļa, kas ir gana vērtīga. Neroli aromāts parfimēru valodā var nozīmēt, ka tā ir radoša parfimēra interpretācija par to, kā smaržo neroli ziediņš, un tas neizslēdz sintētisko molekulu pielietošanu aromāta veidošanā.

Lai nedemonizētu sintētiskās izejvielas, protams, daudzas no tām ir drošas, savukārt arī starp ēteriskajām eļļām atrodamas toksiskas eļļas, piemēram, vībotnes, tūjas, vērmeles. Zināšanās ir spēks un ne viss, kas ir nopērkams, ir drošs. Tas prasa lielu apzinātību, izvēlēties drošas sastāvdaļas gan kosmētikā, gan parfimērijā, gan ikdienā - uzturā, sadzīves ķīmijā. Šeit prātā nāk hipijisks stereotips. Un es apgalvoju, neesmu hipijs, bet mana veselība, skaistums un labbūtība gan ir man svarīga. Tā, meklējot dabiskākus, drošākus un efektīvus risinājumus, es nonācu pie aromterapijas un tālāk arī pie parfimērijas.

Parfimērijas pasauli sāku iepazīt, jo izpratu, ka ar esošajām zināšanām par ēteriskajām eļļām un bāzes eļļām un sajūtu, kā veidojas skaists aromāts aromterapijā, netieku līdz skaistu smaržu, parfimērijas izpratnē, veidošanas. Un cik aizraujošs process tas man ir bijis! Padziļināti pētot izejvielas parfimērijas vajadzībām, es ēteriskās eļļas, ar kurām esmu strādājusi jau gadus piecus, iepazīstu no jauna. Skaisti stāsti, aromāti un veids, kā skatīties uz aromāta radīšanu, mainās un attīstās.

Cēlie ziedi, kas tik darba un laikietilpīgi ievākšanā un ieguvē, un vērtīgie koksnes aromāti. Tas viss liek aizdomāties par vēl vienu aspektu, kas ir ilgtspēja.

Daudzi augi, no kuriem tiek iegūtas ēteriskās eļļas, ir apdraudēti. Šis ir vēl viens iemesls, kāpēc uz smaržām, ēteriskajām eļļām skatīties kā uz dārgumu, kas jālieto pēc vajadzības un apzināti. Mēs varam palīdzēt saglabāt daudzveidību dabā, ja iegādājamies tikai tik daudz, cik tiešām lietosim, ja iepazīstamies ar apdraudētajām sugām un, pēc iespējas, meklējam alternatīvas, kā arī lietojam tikai tik, cik nepieciešams. Kā arī izvēloties atzītus, uzticamus piegādātājus, kas rūpējas par labām praksēm augu audzēšanā un ieguvē.

No visa šī ir dzimusi 13:13 perfumery ideja un izpildījums, kur katrs var tikt pie īpaši sev veidotām smaržām, kur katra sastāvdaļa ir patīkama. Kur nav jāmeklē starp gatavām smaržām gana piemērotas sev, bet radītās smaržas var būt absolūti atbilstošas savai smaržas sajūtai un sajūtai par sevi.

Ar komerciālajām smaržām gadās vilties – patīk, kā tās smaržo sākumā un beigās, bet vidū ir kāda nots, kas nepatīk vai vispār nekas nav jūtams. Vai tieši pretēji, viss patīk, bet beigās paliek visilgāk jūtama pēdējā nots, kuru gribas nomazgāt. Un jā, sintētiskās smaržas nemaz nav tik viegli nomazgāt!

Mani principi, radot individuālās smaržas, ir, lai katra sastāvdaļa ir patīkama. Mans mērķis ir, lai jebkurā mirklī, smaržas tikko iepūšot, vai pēc dienas, katra to nots būtu patīkama un interesanta. Dzīvot ar savām dabiskajām smaržām cauri dienai, nedēļai ir kā interesants atklāšanas process. Turklāt tas ir mīts, ka dabiskās smaržas ir pārāk gaistošas, to noturīgums ir mazāks nekā komerciālajām smaržām, tomēr to bāzes notis var sasmaržot dienām ilgi!

Te mazliet teorijas. Ir noteikti dzirdēts, kā tiek pieminētas augstās, vidus un bāzes notis. Mazs skaidrojums - augstā nots ir tā, kas atrodas smaržas piramīdas augšpusē, tās spicais gals. Augstās nots daļa smaržās ir sajūtama pirmā, bet ir arī visgaistošākā. Tā ir kā pirmais skatiens uz kādu, pirmā sajūta, bet pēc tam atveras personības dziļums. Augstās nots pārstāvji ir visi citrusi, bet iespaidu atstāj arī svaigas zāles notis, daži ziedu, augļu un garšvielu.

Kad augstā nots pagaro, sevi var labāk parādīt vidus vai sirds nots, kas ir parfīma stāsts. Bieži vidus notī ir ziedi, bet arī garšvielu notis. Te var sastapt arī herbālās jeb aromātiskās notis. Sirds notis ir sajūtamas ilgāku laiku, to iespaids ir noturīgāks, paliekošāks, aromāta piramīdā tās ieņem visnozīmīgāko lomu.

Savukārt, kad diena galā, iespējams, pat vairākas dienas pēc smaržu lietošanas, uz apģērba, šalles, sajūtama aromāta šleipe, tā bāzes notis, kas visbiežāk ir balzāmiskās, dzintara, koksnes, dažu garšvielu un garšīgās, ēdamās notis.

Parfimērs, radot smaržas, ņem vērā ne tikai piramīdas uzbūvi - cik daudz svara piešķirt katrai no notīm, bet arī aromātu grupām, konkrētām izejvielām, to intensitātei, proporcijām un kopējai ainavai, kas veidojas, radot smaržas.

Tas noteikti ir zināšanu un personīga stila jautājums, kā tiek radīta aromāta kompozīcija. Un individuāli radītas smaržas ir veids, kā iepazīt sevi caur smaržas sajūtu. Te ienāk radošums, brīvība, eksperimenti. Nav pareizi vai nepareizi, ir ļaušanās notikumam.

Radītais patīkamais aromāts ir pavadonis, attiecības starp tevi un tev radīto aromātu paliek tavā ziņā. Ko aromāts tev stāsta, kā tas tev liek justies, to aicinu tevi sajust pēc tikšanās.

Šī intīmā sajūta paliek ar tevi. Bet es esmu priecīga piedalīties sastapšanās posmā, un man sagādā gandarījumu radīt aromātu, no kura acis dzirkstī un ir iespēja iepazīt tevi caur tavu smaržu.

Vai spēj iztēloties, kā tu sevi tulkotu smaržā?

Raksta autore: Anna Melbārde, 13:13 perfumery radītāja

Citi Raksti